به چیزی میرسید که انتخابش کردید

🔹چرا کشتی رو انتخاب کردی؟

🔸خوب پدر من مربی کشتی بود اما همیشه با کشتی گیر شدن من مخالف بود. این مادرم بود که از علاقه من به کشتی حمایت کرد و من رو خیلی ترغیب کرد. دو تا اتفاق موجب شد که من خیلی به کشتی علاقمند بشم: یکی تماشای مسابقه علیرضا دبیر در فینال قهرمانی جهان در سال ۱۹۹۸ که بعد از پیروزی گریه کرد. یکی هم تماشای مسابقه آقای خادم با حریف کوبایی که خیلی سنگین تر از آقای خادم بود. من اون موقع ده سالم بود. فضای این دو کشتی روی من خیلی تاثیر گذشت. علاقه من به حدی بود که هربچه ای رو در فامیل میدیدم باهاش سرشاخ میشدم. بالاخره با اصرارهای مادرم پدرم هم قانع شد و من کشتی رو
از کلاس پنجم دبستان شروع کردم

🔹اولین باری که مسابقه دادی یادته؟ خاطره انگیز ترین مسابقه ات کدومه؟

🔸اولین بار که کشتی گرفتم در رده پهلوانک ها بود. با عباس دباغی کشتی گرفتم. پدرم من رو کوچ میکرد و پدر عباس هم اون رو کوچ میکرد. خاطره انگیزترین مسابقه من بدترین خاطره ورزشی ام هست وقتی که با ناداوری به کودوخوف در المپیک لندن باختم. هیچوقت از ذهنم پاک نمیشه. نقش بسته تو ذهنم

🔹شکست بخشی از مبارزه است. وقتی شکست میخوری چی به تو روحیه میده که دوباره به کشتی برگردی؟
🔸بستگی داره که چه جور شکست بخوری، کجا شکست بخوری و چرا شکست بخوری. گاهی تمام تلاشت رو میکنی و هر چی داری میزاری اما پیروز نمیشی. یه وقتی هم هست که در عین شایستگی شکست میخوری. مثالی میزنم:

سال ۲۰۱۴ مسابقات قهرمانی جهان همه حریف ها رو با برتری بردم. اما فینال رو باختم به این دلیل که یک لحظه از برنامه و مسیری که سرمربی ام آقای خادم داده بود منحرف شدم و در واقع برنامه آقای خادم رو به روش خودم ادیت کردم که خب اشتباه بود. این شکست قابل قبول نیست. این نوع شکست با هیچ چیز قابل تسکین نیست که بخوام به خودم روحیه بدم.

🔹چه چیزی به تو انگیزه میده سختی های تمرین رو تحمل کنی؟
🔸من به شخصه خیلی مدیون آقای خادم هستم. نمیخوام کلیشه ای صحبت کنم، اما بعضی از دوستان به علت اینکه اطلاع درستی از کشتی و شرایط اون ندارن از حرف های بچه ها و مسوولینی که میخوان ازآقای خادم به نوعی قدردانی کنند سوبرداشت میکنن. میدونید انگار که آقای خادم تمام لحظه به لحظه های اتفاقاتی که قراره برای ما بیفته رو میشناسه. واقعا نمیدونم چطور درک میکنه که الان تو این لحظه بدن ما داره چه فشاری رو تحمل میکنه. برای مثال وقتی داریم سخت تمرین میکنیم، وزنه های سنگین میزنیم، روی تردمیل میدویم، یا از تپه های کوه بالا میریم به یکباره آقای خادم یه حرفی میزنه که ما به جای توقف انگیزه ادامه دادن پیدا میکنیم. مثلا میگه “مسعود، فکر کن الان روی تشکی و حریف روبروته.” شاید این حرف حرف ساده ای باشه اما حرفش شوکی وارد میکنه که در اون شرایط فشار و ضربان بالای ۲۵۰ ما به خودمون میایم. همیشه این مثال رو برای ما میزنه که اگر قله اورست ۸۸۸۸ متر باشه و شما اون ۸۸ متر آخررو تموم نکنید انگارکه هیچ کاری نکردید. این حرف ها است که به من روحیه میده.

یک نکته دیگه هم در مورد انگیزه گرفتن توجه مسؤولین است. البته این فقط حرف من نیست، حرف همه بچه ها است. میدونم که آقای خادم دوست نداره این حرف ها و این گونه نگاه بین بچه ها باب بشه چون هدف کشتی گیرها کشتی هست و بس. اما خوب در جواب سوال شما که پرسیدید چه چیزی به ما انگیزه میده میگم: وقتی ما در میادین جهانی موفقیت کسب میکنیم سزاوار تقدیری در شان کشتی و زحمتی که کشیدیم هستیم. تقدیر هم فقط مالی نیست. جامعه کشتی هیچوقت گدایی نکرده. اگر مسؤولین در تمام سطوح به همه رشته های ورزشی توجه کنن ثمره اون رو در مسابقات مهمتری چون المپیک میبینن. این یک رابطه متقابل هست. ورزشکارسخت تمرین میکنه و نیاز به انگیزه بیشتر داره. توجه مسؤولین میتونه انگیزه ورزشکار رو بیشتر کنه و در مقابل ورزشکار میتونه در افتخار آفرینی برای کشورش موفق تر عمل کنه.

🔹چه کسانی در ساختن مسعود نقش داشتن؟ از چه کسی بیشتر درزندگی الهام گرفتی؟

🔸خب خیلی ها. بهتره بگیم در ساختن مسعودها نه مسعود. چون با توجه به جنبه های مختلف زندگی آدم ها عرصه های مختلفی رو تجربه میکنن. اما میخوام فقط روی شخصیت ورزشی ام تمرکز کنم. همونطور که گفتم با حمایت مادرم وارد کشتی شدم. و بعد پدرم خیلی کمکم کرد. از سطح نوجوانان آقای دودانگه همیشه کنارم بود. سال ۲۰۰۸ قهرمان جوانان جهان شدم. در اون سال در واقع در آستانه ورود به رده بزرگسالان بودم. زحمات کادر فنی آقای کاوه و محمدی رو فراموش نمیکنم.

اما اینکه از چه کسی بیشترین الهام رو گرفتم: درسته که مسیر موفقیت من مدیون افراد زیادی بوده اما حقیقت رو باید گفت. آقای خادم نقش مهم و در واقع بیشترین نقش رو در مسیر موفقیت های من داشته. نه فقط من. خیلی از بچه ها. خیلی وقت ها که ما به فکر خودمون نبودیم آقای خادم مثل یک پدر دلسوز نگران ما بود.گاهی سرزده از تهران میومد شهرستان تا ببینه مشکل بچه ها چیه. شاید آقای خادم دوست نداشته باشه من اینا رو بگم. اما گفتنی رو باید گفت.

🔹وقتی مسعود نوجوون بود دونستن چی چیزی به موفقیتش بیشتر کمک میکرد؟

🔸بزارید یه تجربه ای رو از اون سالها با شما در میون بزارم: تازه قهرمان جوانان جهان شده بودم. روزنامه روز ورزش با من مصاحبه ای کرد و از من پرسید: هدفت چیه؟ گفتم هدفم شرکت در مسابقات المپیک ۲۰۱۲ است. من چهار سال بعد به آرزوم رسیدم وبرای المپیک ۲۰۱۲ انتخاب شدم. باور کنید همون موقع اگه هدفم رو به جای شرکت در المپیک کسب مدال المپیک تعریف کرده بودم بهش میرسیدم. روی صحبتم با نوجوانان و جوانانی هست که میخوان از الان هدفشون رو انتخاب کنن: به چیزی میرسید که انتخابش کردید. آرزوهای بزرگتر داشته باشید.

🔹جام جهانی نزدیکه. پیش بینی ات از این مسابقات چیه؟ چقدر حریف هات رو میشناسی؟

🔸امسال سال آخریه که آمریکا میزبان این مسابقات هست. آمریکا همیشه با آمادگی و تمام قوا در این مسابقات شرکت کرده و این مسابقات برای امریکا همیشه اهمیت داشته. من افتخار این رو داشتم که از سال ۲۰۱۲ در تمام جام جهانی ها شرکت کردم. در همه این سالها ایران قهرمان جام جهانی شده. باید جام رو حفظ کنیم. تیم خوبی داریم. تیم های دیگه هم دارن میان برای قهرمانی. چون وزن من المپیکی نیست اکثر تیم ها نفرات جوون شون رو در این وزن میفرستن. میدونم که تونی راموس آمریکایی از ۵۷ اومده ۶۱. باجرانگ هندی هم همیشه حریف خوبی بوده. امیدوارم من و بهنام احسان پور بتونیم مکمل هم بشیم و تیم رو در این وزن به موفقیت برسونیم. چون نزدیک المپیک هست آمادگی بچه ها بالاست و روحیه تک تک بچه ها خوبه. سبک تمریناتی که آقای خادم برای ما طراحی کرده تاثیر خوبی در روحیه بچه ها داشته. یک اتفاق خوبی که در کشتی آزاد افتاد آشنایی بچه ها با آداب و رسوم زورخانه بود. روزهایی که ما تمرین کوه و تپه نوردی داریم غرغر بچه ها از شب قبلش شروع میشه اما وقتی تمرین زورخونه داریم همه خندون و شاد، یکدل و یکصدا میرن سمت زورخونه. حالا شاید بخشی اش بخاطر فضای معنوی زورخونه باشه. من که متاسفانه المپیک ریو حضور ندارم ام به بچه ها میگم که باید از این فرصت نهایت استفاده رو بکنید. کاش آقای خادم المپیک لندن هم کمی زودتر به تیم ملحق شده بودن.

🔹آیا خارج از تشک کشتی با حریف هات در ارتباطی؟ آیا حریفی داری که به لحاظ اخلاقی و مرام کشتی گیری قبولش داشته باشی؟

🔸حریف ها که همه دشمن هم هستن! همه سایه هم رو با تیر میزنن! چه ارتباطی!؟ (شوخی میکنم) تو همه حریف هام شاید باجرانگ حریف هندی با اخلاق ترین باشه. خیلی روی تشک با اخلاق و با مرام هست. اصلا خطا نمیکنه. همیشه با هم گرم میگیریم، روی سکو، بیرون تشک. کلا هندی ها خیلی با ایرانی ها ارتباط گرمی دارن.

🔹غذای مورد علاقه ات بعد از وزنکشی چیه؟

🔸اول بپرسید غذای مورد علاقه ات چیه تا بعد برسیم به وزنکشی! خیلی قورمه سبزی دوست دارم. بعد از وزنکشی هم خوب همیشه ماکارونی میخوریم که خیلی دوست دارم. البته ترجیح میدم خودم ماکارونی رو بپزم.

🔹نظرت در مورد راه اندازی رشته کشتی با کمربند و گراپلینگ زنان توسط فدراسیون کشتی چیه و آینده این رشته رو چطور میبینی؟

🔸این رو میدونم که حمایت و جسارت آقای خادم بود که موجب شد این اتفاق خوب بیفته. این اتفاق بازتاب خوبی از سوی فدراسیون جهانی کشتی داشت. خب بانوان هم به کشتی علاقه دارن. خیلی از کشورها مدال های ورزشی شون رو از طریق ورزش زنان به دست میارن. امیدوارم روزی برسه که کشتی با کمربند و گراپلینگ هم وارد رشته های المپیک بشه و بانوان ایرانی مون بتونن با حجاب برای کشور افتخار کسب کنن.

مهم افتخار ملی است که برای ملت کسب میشه. برای مثال همین دستاورد ملی اخیر در سینما، منظورم فیلم فروشنده به نویسندگی آقای فرهادی هست. دیدن موفقیت آقای شهاب حسینی، خانم ترانه علیدوستی و آقای اصغر فرهادی موجب افتخار همه ما شد. فرقی نمیکنه در عرصه اجتماعی یا ورزشی باشه. مهم افتخار ملی هست. امیدوارم بانوان ورزش ما افتخارهای بیشتری کسب کنند. افتخار و غرورش نصیب ما میشه.

Elham Heidari