گفتگوی اختصاصی کمیته بین المللی المپیک با قهرمان سنگین وزن جهان، امیرحسین زارع

امیرحسین زارع همانقدر که در 22 سالگی پخته کشتی می‌گیرد، در مصاحبه‌هایش هم مثل یک قهرمان باتجربه صحبت می‌کند، او بعد از کسب نشان طلای سنگین‌وزن کشتی آزاد جهان، گفت‌وگوی کاملا متفاوتی با خبرنگار کمیته بین‌المللی المپیک داشت.

گزارش جالبی از اتفاقات سالن اشتارک آره‌نا و هیجان تماشاگران کشتی ایران در این رسانه منتشر شده که بخش‌هایی از آن را برای‌تان گلچین کرده‌ایم. صحبت‌های جالب قهرمان ایرانی سنگین‌وزن جهان که با عبور از طاها آکگول و گنو پتریاشویلی قهرمانان باسابقه جهان، طلای جهانی بلگراد را به خود اختصاص داد، در رادیو سکوی کشتی می‌خوانید:

در روز اول مسابقات، سهم کشتی ایران از 4 فینال سه نماینده بود، یکی از آنها امیرحسین زارع بود که توانست طلای جهانی را از آن خود کند. «تمام لحظاتی که که برای قهرمان شدن در بلگراد کشتی گرفتم، مردمم را کنار خودم حس می‌کردم. مردم واقعا به من انرژی می‌دهند.»

زارع که صاحب بورسیه IOC است، ورزش را فراتر از سیاست می‌داند: «اینها دو چیز متفاوت از همند. اگر یک ورزشکار کارش را خوب انجام دهد مهم نیست اهل کجاست، هواخواهان او را تشویق می‌کنند و به او احترام می‌گذارند. آن چیزی که در ورزش قابل احترام است، عملکرد ورزشکار خواهد بود.»

چرا کشتی در ایران مهم است؟

این سوالی است که خبرنگار کمیته بین‌المللی المپیک از امیرحسین زارع می‌پرسد: «کشتی ورزش ملی ماست و مردم خیلی دوستش دارند.»

درخشش زارع در ایران خیلی مهم بوده، چون ورزش کشتی جایگاه ویژه‌ای در قلب مردم دارد، خصوصا در سنگین‌وزن. نقطه پیک یک ورزشکار اواخر 20 سالگی تا اوایل 30 سالگی است ولی زارع تا 22 سالگی دو نشان طلای جهانی و دو برنز المپیک و جهانی را از آن خود کرده است. او متولد مازندران است.

زارع می‌گوید کشتی یکی از سخت‌ترین ورزش‌های دنیاست. اگر بتوانی کشتی را تحمل کنی و روی تشک موفق شوی در زندگی هم از پس خیلی از مشکلات برخواهی آمد و وقتی کشتی را تجربه کرده باشی، متوجه می‌شوی که مشکلات زندگی در مقایسه با سختی‌هایی که در کشتی کشیدی، هیچند. این موضوع حتی در مورد تماشاگران و هواخواهان کشتی هم مصداق دارد. اصلا اهمیتی ندارد چقدر مشکل در زندگی دارند به محض اینکه کشتی شروع می‌شود، مشکلات خود را فراموش کرده و از کشتی حمایت می‌کنند. بنابراین به خاطر این حسی که به ما و کشتی دارند، روی تشک هر کاری از دست‌مان برمی‌آید انجام می‌دهیم تا خوشحال‌شان کنیم.

لینک مقاله به زبان انگلیسی

Elham Heidari